HODNOTY LESNÍ ŠKOLKY

POBYT V PŘÍRODĚ

Příroda dává dětem svobodu, rozvíjí představivost, poskytuje rozmanitý prostor pro přirozený pohyb, společné aktivity, spontánní hru a nabízí i potřebnou míru soukromí. 

Děti si zde vytváří vztah k přírodě a okolnímu prostředí, vnímají důležité souvislosti mezi sebou samým a přírodou, ekologické vztahy. Učí se chápat přirozený běh věcí a ocenit význam přírody pro lidský život. 

Venku se snáze prožívají emoce, budují vzájemné vztahy, řeší konflikty. Les je obrazem vesmíru. Děti zde čerpají z volnosti vlastního objevování. Pod vlivem těchto zkušeností dokážou samy se sebou i jinými zacházet samostatněji, klidněji, kooperativněji. 

Příroda je moudrou učitelkou. Stačí třeba strom stojící stále na stejném místě, okolo kterého se vše děje. Dává nám stín, úkryt, materiál na stavění a tvoření, je prolézačkou… 

SKUTEČNÉ ČINNOSTI

Děti se podílejí na činnostech každodenního života. Práce na zahrádce v průběhu ročního cyklu, chystání dřeva na zimu, rozdělávání a udržování ohně, pomoc s přípravou jídla, mytí nádobí, tradiční rukodělné dovednosti, výroba a tvoření z přírodních materiálů, … Takové činnosti dávají dětem smysl, a při kterých se mohou podílet na společné práci. Cítit se součástí celku. Zažívají také skutečné trvání přírodních dějů a učí se trpělivosti. Jak dlouho trvá, než se z biologického odpadu stanu stane úrodná zem? Kolik práce a času potřebuje hrášek než vyroste?

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ

V raném věku je pro děti důležité všemi svými smysly objevovat a prožívat základní živly – oheň, vodu, zemi a vzduch. Pozorování řeky, házení kamínků, pouštění lodiček, pouštění draka, pozorování mraků ležíce v trávě, poslouchání třepotajícího listí, rozdělávání ohně a vaření čaje, teplo ohně v kamnech, práce s hlínou, stavění hradů či sázení rostlin. I člověk sám se skládá ze čtyř živlů: oheň je lidským teplem, voda a země tvoří lidské tělo, vzduch dýcháme. Proto je příroda místem, kde nejlépe porozumíme sami sobě. Smyslové vnímání a prožitky jsou důležité pro psychickou rovnováhu dítěte i dospělého člověka.

PŘIROZENÉ ÚČENÍ

Protože smysluplné učení by mělo probíhat v reálných situacích, podnikáme výlety a výpravy za poznáním a novými prožitky do blízkého i vzdálenějšího okolí, ale také exkurze a návštěvy divadel, muzeí… Přitom si s dětmi klademe otázky, které souvisejí s činnostmi, jež právě děláme, a hledáme na ně společně odpovědi.

Důležitým základem je brát děti vážně a důvěřovat jim. Kreativita, otevřenost vůči ostatním lidem a novým situacím je dětem vlastní. Děti si brzy vytvářejí cit pro spravedlnost, soucit, schopnost vcítit se do jiných lidí. Nadšeně se zajímají o pestrost a rozmanitost světa. Rozmanitost přírody i společnosti vnímáme jako obohacení a jeden ze základních předpokladů udržitelného rozvoje. Nesmíme děti zatěžovat pocitem viny nebo strachem z nejisté budoucnosti. Podporujeme u dětí jejich přirozenou citlivost a vnímavost. Chceme dětem otevírat možnosti, díky nimž jim umožníme rozvíjet schopnosti a dovednosti hledat řešení. Děti mají žít s vědomím, že život je dobrý a má smysl.