OSOBNOST PRŮVODCE

Úkolem průvodce je:

1. Být sám sebou. Průvodce vnímá své potřeby a emoce a vědomě s nimi pracuje. Zná sám sebe. Je autentický a důvěryhodný.

2. Být pevným středem. Rodiče nebo průvodce ve škole jsou jistotou ve světě dětí, jejich pevným středem. Průvodce přijímá zodpovědnost za své jednání. Je schopen sebereflexe a vnímá chyby jako součást učení.  

3. Být vzorem. Průvodce inspiruje druhé vlastním životem a přístupem. Má nezávislé, kritické myšlení. Vnímá situace s nadhledem, humorem a vyrovnaností. 

4. Vědomě provázet. Průvodce reflektuje učení dětí. Dává do vzdělání záměr. Umí dětem zvědomit proces učení, ale zároveň ponechává dítěti dostatečný prostor a možnost volby činnosti, aby dítě mohlo dojít ke správné cestě a získat vědomosti vlastní zkušeností. Dopřává dítěti samostatnost a vede ho k sebehodnocení. Je si vědom síly slova. Myslí pozitivně. 

5. Být v přítomnosti. Přiblížit se dětskému vnímání znamená znát hodnotu času. Průvodce sám sobě dopřává prostor a čas. Průvodce pomáhá dětem orientovat se v čase. Udává rytmus dne. Dítě vnímá čas jako neomezený. Průvodce hledá hranice mezi rytmem dne a individuálními potřebami dětí. 

6. Věnovat přející pozornost. Průvodce dětem naslouchá, věnuje jim soustředěnou pozornost, která je důležitá pro jeho vývoj. Věnuje dětem pozornost při společných aktivitách, ale i zpozvdálí při jejich volné hře. 

7. Objektivně pozorovat. Úkolem průvodce je pozorovat. Stranou by měly jít veškeré představy o dětech i o tom, jak by měly věci být. Průvodce vnímá a přijímá dítě takové, jaké je. 

8. Stanovovat a respektovat pravidla. Průvodce společně s dětmi spoluvytváří pravidla. Je součástí skupiny, respektuje její pravidla a bdí nad jejich dodržováním. 

9. Respektovat sebe i druhé. Průvodce vnímá svobodu jako možnost volby. Svobodným přístupem vede děti k odpovědnosti. Vede děti k rozpoznání křehké hranice, kde končí svoboda jednoho a začíná svoboda druhého člověka. 

10. Rozvíjet svou osobnost. Průvodce si udržuje dobrý rozhled. Přemýšlí v souvislostech. Má otevřený přístup ke sebevzdělávání. Je otevřený novým věcem. Učí se z reálných situací. Vnímá děti jako dar a učí se od nich.

Provázíme děti vědomě, svobodně a s důvěrou. Průvodci z Lesní školky Mraveneček